Crama Delta Dunarii – la Sapata – organic farming

By Kinga Dinnyes - februarie 17, 2020




Iata-ne ajunsi la prima degustare din 2020, editia cu cu numarul 35 al eventimentului Branzeturi cum se…cuVin. Aceasta editie conform obiceiului neschimbat, a fost organizata de Asociatia Bloggerilor Olteni, iar branzeturile ne-au fost oferite de cei de la Delaco – Fan Branza.

Gazdele noastre la degustare a fost echipa de la Trattoria Chiriac – Pizzerie&Ristorante.
Restaurantul Trattoria Chiriac este exact genul de loc unde poti savura o pizza sau un burger foarte bune, intr-un local modern cu iz rustic. Eu m-am delectat cu burgerul lor de parca a fost ultima mea masa, asa de buna a fost. 


Dar sa trecem la lucruri serioase, si anume, vinurile la Sapata si branzeturile Delaco. 
In mod surprinzator, din sase vinuri degustate, mie mi-a placut cel mai mult un vin alb, pe nume Aligote. Este adus din Franta, si  se regaseste in Dobrogea plantat in doua zone: de pe Sarica Niculitel pana in Turcei si in Histria Babatag. Egreta de pe eticheta sticlei este o pasare specifica zonei la Sapata (Tulcea arheologica). Vinurile si-au primit numele dupa cetatea si situl arheologic la Sapata. Proprietarul cramei lucreaza exclusiv cu oamenii din sat, iar toata via este lucrata manual.
Aligote este un in primul rand, in vin alb sec, destul de acid si cu o culoare usor galben-verzui. Mirosindu-l, am simtit parfum de drojdie si flori proaspete,foarte revigorant si plin de viata. La prima inghititura am fost coplesita de arome de fragi usor necoapte, si parca de mere dulci-acrisoare. Imi aducea aminte de Riesling. 

Aligote mi-l inchipui ca pe vinul perfect de savurat intr-o zi torida de vara, in care parca ti-ar fi pofta de o limonada, dar totusi ai vrea sa bei ceva..mai pentru adulti. Este un vin usor de baut, usor de savurat si merge la fix alaturi de preparate din peste sau carne alba. Apropo de perechea vinului, la aceasta degustare partenerul lui de nadejde a fost Havarti Castello, o branza semi-tare, maturata timp de 12 luni. Havarti (Aged) Castello face parte din gama de branzeturi de import a celor de la Delaco-Fan branza. Este produs din lapte de vaca, si seaman la exterior cu Grana Padano, insa are o textura semi-tare, usor sfaramicios, iar daca este tinuta la temperature camerei, devine chiar usor moale. 
Are un gust untuos si dulceag. Se topeste usor in gura, si neutralizeaza oarecum senzatia de aciditate a vinului. Este o branza cu caracter flexibil. La ultima degustare am savurat-o alaturi de un roze nemaipomenit, dar acum a mers la fel de bine si alaturi de un vin alb.

(reprezentatul cramei la Sapata: Roberto Pieroni)


La aceasta degustare am invatat ca cei de la crama Delta Dunarii au o metodia inedita de a ajuta struguri sa capete arome noi, si anume cu ajutorul buruienilor. Toata via fiind lucrata exclusiv manual, localnicii sunt rugati sa lase anumite flori salbatice sa creasca alaturi de plantatia de struguri, iar vinurile astfel obtinute vor avea un parfum mult mai interesant si mai greu de indentificat.

Trei cuvinte de final:
senzatia creata de vinul preferat: revigorant
senzatia sugerata de branza preferata: delicat
combinatia de branza si vin: finete

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarii