Trei Vinuri Românești de Excepție Pentru Gurmandul din Tine

By Kinga Dinnyes - iunie 04, 2017



Pe data de 25 Mai am participat la o noua editie a evenimentului Branzeturi cum se...cuVin, organizata de bloggerii de la ASBO si Instagramerii craioveni in parteneriat cu DictionarCulinar.ro.
Sincera sa fiu, niciodata nu mi-am imaginat ca voi ajunge sa-mi placa vinul, sau lichiorul crem, sau berea... ati inteles ideea. Nu ma dadeam in vant dupa bauturile alcoolice. Imi aduc aminte ca undeva intre copilarie si adolescenta nu-mi placea nici cafeaua. Era o contradictie: imi placea cum miroase, dar nu-mi placea gustul, nici macar indulcit cum o beau ai mei.

Tot in perioada aceea, tin minte ca petreceam mult timp in bucatarie cu mama mea (cam tot ce stiu sa prepar, am invatat de la ea, fie direct fie prin telefon), si urmaream la televizor o emisiune de gatit ungureasca pe nume Stahl konyhája / Bucataria lui Stahl. Doamna care gatea in emisiune era un fel de Martha Stewart  a ungurilor.  Summa summarum: o doamna draguta gatea niste preparate de-ti ploua in gura, iar la sfarsit chema un somelier pentru a recomanda telespectatorilor vinul potrivit pentru felul principal. 
Habar.Nu.Aveam despre vinuri, tot ce stiam e ca exista vin alb si vin rosu. Punct. Ulterior am aflat, tot la aceasta emisiune, ca exista si vin rose.
Imi placea sa ghicesc macar ce culoare urma sa aibe vinul recomandat, chiar daca nu stiam sa estimez daca urma sa fie sec, demisec etc... De cele mai multe ori chiar nimeream raspunsul. Am inceput sa inteleg ca are de-a face cu tipul de carne folosit in preparat.

Ei bine, ma bucur ca am posibilitatea sa particip la aceste degustari, deoarece am o afinitate pentru tot ce inseamna lumea culinara. Acum, adult fiind, am ajuns sa nu mai asociez doar mancarea cu vinul, ci si invers. In cadrul acestor degustari de vinuri si branzeturi pot afla toate noutatile si informatiile despre vinurile romanesti chiar de la somelieri si experti in vinuri.
Cel care ne-a ghidat prin aceasta degustare a fost somelierul Narcis Neagoe, iar vinurile au fost sponsorizate de Liviu Dorel Ionescu, si produse de Crama Odobesti.
Evenimentul a avut loc in restaurantul Hotelului Rexton din Craiova. Atmosfera „regala” si decorul in stil baroc-tarziu iti dau senzatia iei cina la Palat. (Bonus: au gusturi excelente in muzica). Fotograful din mine a fost mai mult decat multumit.
Asa. Gata. V-am plicitisit destul cu povesti si detalii, sa trecem la treaba.

Primul vin pe care am avut placerea sa o gust a fost o Fetească Regală din 2013. Este un vin alb, sec, cu un corp mediu (adica o sa va placa, chiar daca sustineti din prima ca nu beti vin sec) si contine 12% alcool. Mirosindu-l am simtit aroma de citrice si ceva floral, care ulterior am aflat ca erau flori de acacia. Gustand din el, am descoperit si o aroma subtila de piersici, iar in urma lui lasa o senzatie matasoasa pe limba, aproape ca de unt. Taria este potrivita, pisca in mod placut. Este vinul ideal pentru o persoana care nu bea de regula, vin alb sec. (Cum am fost eu, dar eram curioasa sa incerc, si am ramas placut surprinsa.)
Ca orice vin alb care se respecta, se poate savura alaturi de preparate cu peste, fructe de mare, paste usoare, preparate cu pui sau curcan, si branzeturi, desigur.
Eu deja imi inchipuiam Fetească Regală ca ingredient cheie la un preparat cu pui si sos de vin alb.

Fiind vorba de o degustare de vinuri SI branzeturi, cele din urma ne-au fost oferite de cei dela DelacoFan Branza.
Branza asociata cu Fetească Regală a fost bine-cunoscuta Ile de France, o branza brie servita alaturi de crackers (un fel de biscuiti subtiri, aerati si usor sarati).
Aceasta regina a branzeturilor se pare ca a cucerit poporul francez, dupa ce a devenit branza preferata a regelui Charlemagne, in secolul al VIII-lea.
Este o branza din lapte de vaca, cu o textura usor ferma la exterior, pana treci de coaja alba, ca apoi sa te intampine un mijloc moale si cremos. Gustul? De nedefinit. In prima faza este usor sarat, dupa care imediat papilele gustative vor percepe arome de ciuperci si nuci. O combinatie foarte reusita de arome pamantii. Aceasta branza merge de asemnea minunat servita alaturi de aceeasi biscuiti si niste struguri albi dulci, pentru o nota de contrast intre arome.
Cel de-al doilea vin cu care am fost serviti, se numeste Feteasca Neagră (2013). Acest soi a devenit faimos alaturi de un alt vin rosu de specialitate, pe nume Băbeasca Neagră (2013). Conform legendei, cele doua vinuri si-au primit numele chiar de la Ștefan cel Mare. Se spune ca, acesta, intorcandu-se dintr-o batalie a popsit intr-un sat, unde o tanara l-a servit cu „un vin rosu si bun”, iar o doamna mai in varsta i-a umplut paharul cu un „vin rosu cu un gust exceptional”. Deoarece vinurile n-aveau nume, Ștefan cel Mare le-a denumit Feteasca Neagră si Băbeasca Neagră.

Revenind la Feteasca Neagră: dupa ce l-am mirosit in pahar, am stiut ca o sa-mi placa, si incepusem sa banuiesc despre mine insamni, ca am o slabiciune pentru vinurile rosii de buna calitate. Feteasca Neagră m-a cucerit cu parfumul lui delicat de fructe de padure, lasandu-mi o aroma dulce-acrisoara in cerul gurii, cu note usor vanilate. La prima gustare, am simtit aroma de prune uscate, ca de magiun, si ceva lemnos ca de pin. Este vorba de un vin rosu sec din 2013, care are puterea de a te lua pe sus intr-o aventura prin camara buncii din copilarie. Toate aromele asociate cu acest vin de culoarea rubinului, te duc cu gandul la deserturi preparate cu magiun de prune in plina toamna, sau la mure dulci culese vara, pe marginea drumului. Desi este, de asemenea, un vin sec, poate fi savurat ca atare. Avand un corp mediu, arome fructate si un parfum extrem de placut, este vinul potrivit pentru ocazii importante, sau pentru acele convsersatii speciale care pot dura si ore intregi, chiar si dupa ati savurat si ultimul strop.
Se asociaza cu carne rosie, pizza, preparate pe baza de rosii si branzeturi maturate.
Eu as adauga pe lista si deserturi pe baza de foietaj cu fructe de padure negre, gen mure si coacaze, sau un desert mai elegant dar usor de preparat: Crêpes servite cu sos redus de fructe de padure negre, flambate cu un strop de cognac (suna fancy, nu?).
Poate ca am nimerit bine, sau poate ca nimerit departe de tot de adevar. Nu stiu sa va spun sigur. Sugestiile mele sunt pur subiective.
Perechea acestui vin la degustare a fost Cascavalul Sofia de la Delaco. Cascavalul se spune ca si-ar avea originile in Italia, altii sustin ca radacina cuvantului este „cas” iar originile ar fi aromane. Cu o textura ferma, dar nu foarte tare si un gust usor neutru de lapte, acesta si-a aratat intr-adevar valoarea servite alaturi de strguri de masa si piper proaspat razuit. Acest cascaval se intelege de asemenea cu prune uscate, fara piper. De data aceasta n-a fost cazul, multumita aromei de magiun al vinului.
Ultimul dar nu cel din urma, a fost un alt vin rosu sec, si anume o Băbeasca Neagră,  tot din 2013, ce mi-a adus aminte de un Cabarnet Sauvignon remarcabil. Băbeasca Neagră este un vin care te captiveaza din prima cu nuanta lui impresionanta de cirese negre. Este un soi de vin rosu capabil sa cucereasca si pe cel mai exigent bucatar sau critic de vinuri.
Nu este un vin „tare”, contine abia 12,5% alcool. Insa aromele cu care se asociaza sunt unele puternice, de visine coapte la inceput de vara, si cirese negre cu note ascunse de boabe cafea prajite.
Băbeasca Neagră si-ar merita un loc de onoare pe masa, la o cina eleganta servita alaturi de preparate din vitel fraged sau carne de rata. Eu personal l-as folosi pentru a recrea faimoasa reteta frantuzeasca de Coq au Vin. Se poate savura si alaturi de branzeturi maturate si mezeluri uscate. Are o aroma impunatoare si captivanta de fructe de vara si lemn de stejar. Este o alegere exelenta pentru oricine isi doreste sa-si impresioneze oaspetii.
Partenerul de nadejde al vinului nostru a fost un Grana Padano, o branza maturata si cu o istorie veche de 900 de ani. Este catalogata drept „prima branza tare din lume”, reusind sa captiveze italienii de tot, de la tarani pana la nobilime, in 1477.
Dupa cum face referire si numele, Grana Padano este asemanatoare cu Parmigiano Reggiano, adica bine-cunoscutul „parmezan”. Are o textura granulata si o consistenta tare, cu o aroma untoasa si subtila de nuci. Combinata insa cu piperul proaspat langa care a fost servita, a capatat un gust ca de alune de padure, usor usor picanta, mai pamantie.
Se recomanda a fi servita in supe, salate, risotto, pizza  si preparate cu paste si sos de rosii.
As incerca data viitoare aceasta branza, impreuna cu niste boabe de cafea macinte, ca pentru presa franceza (granule mari). Cred ca ar fi o combinatie interesanta.

Dupa toate aceste combinatii reusite, care m-a cucerit? Feteasca Neagră si cascavalul Sofia, fara dar fi poate. Nu stiu sa va spun exact de ce, dar este vinul care mi-a facut ce-a mai puterica impresie. O sa dau vina pe amintirile cu camara buncii, pe care le-am asociat cu aroma lui. Impreuna cu un cascaval semi-tare ca textura si struguri dulci ca din via bunicului meu, mi-a lasat in urma o explozie de arome din cerul gurii pana in varful limbii. Sunt o combinatie foarte versatila. Atat vinul cat si cascavalul pot fi savurate ca atare sau pot fi servite impreuna. Sunt un cuplu armonios, se completeaza perfect, fara sa depinda in totalitate unul de celalalt.
FUN FACT! Stiati ca acele „urme” lasate de vin pe peretii paharului, se numesc „lacrimile vinului”? Acestea, in functie de stralucire sau finete sunt indicatoare ale aciditatii vinului.
Ah, si un sfat bun pe care l-am primit la degustare, este sa tin paharul de vin de picior si nu de corp, evitand astfel sa incalzesc vinul cu mana. 
Trei cuvinte magice:
Feteasca Neagră: familiara
Cascavalul Sofia: versatila
Impreuna sunt o combinatie: echilibrata      
Cam atat am avut de povestit despre editia cu numarul 14 al evenimentului Branzeturi cum se...cuVin. Abia astept urmatoarea editie! Multumiri Hotelului Rexton pentru locatie, Cramei Odobesti pentru vinurile excelente si celor de la Delaco – Fan Branza pentru branzeturile mereu de nota zece!

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarii