6 Vinuri de terroir

By Kinga Dinnyes - iulie 01, 2017


Pe data de 22 Iunie am participat cu membrii ASBO si nu numai, la o noua degustare de vinuri, marca Branzeturi cum se…cuVin, editia cu numarul 15, sponsorizata de cei de la DictionarCulinar.ro
Locatia pentru degustare ne-a fost oferita de cei de la Restaurantul Mignon din Craiova, mai exact pe terasa acestuia.

Aceasta editie m-a lasat cu multiple impresii, unele bune, unele mai putin bune. Inainte de a incepe sa va povestesc despre vinurile si branzeturile servite, vreau sa ma scap de aspectele negative ale experientei per total:
  • ·         O terasa deschisa si temperaturi ridicate nu sunt o atmosfera prielnica pentru a expune vinuri si branzeturi, care necesita a fi tinute la rece.
  • ·         O spun cu parere de rau, dar unele branzeturi nu le-am putut savura pe indelete, acestea fiind prea afectate caldura.

Asa… Acum ca mi-am luat o piatra de pe inima, sa trecem la combinatiile de vinuri si branzeturi.
Crama care ne-a incantat simturile de aceasta data, a fost Crama Histria, iar vinurile ne-au fost prezentate de proprietarul ei, Paul Fulea. Branzeturile, ca de obicei, ne-au fost oferite de cei de la  Delaco. Doua dintre  branzeturile oferite au avut ca partener de nadejde la aceasta degustare, covrigeii frageziti cu vin de la Grand Papa, rezultatele fiind combinatii foarte reusite de branzeturi cremoase si covrigei fragezi, usor sarati.

Pentru a intelege mai bine unele asocieri pe care urmeaza sa le fac, legate de vinurile prezentate, trebuie sa mentionez faptul ca vinurile cramei Histria provin din struguri cultivati pe plantatia lor de 150 de hectare, situata pe colinele Dobrogei in vecinatate cu Cetatea Histria si mangaiate de soarele bland si briza marii. 
Ce vreau sa spun este ca vinurile produse de aceasta crama sunt, ceea ce francezii ar numi vinuri de terroir.

*Într-o definiţie scurtă a terroir-ului, termen de etimologie franceză, acesta exprimă reunirea într-un singur loc a unor caracteristici climatice, geografice, geologice, care încorporează influenţele temperaturilor, precipitațiilor, lumina soarelui, solului (structura, aciditatea, mineralele, apa şi mai ales capacitatea – potenţialul de reţinere a acesteia), înclinaţia pantei (dacă e regiune cu dealuri), drenajul solului. Termenul de terroir are în spate peste o mie de ani de experienţă şi de observaţie a ceea ce se întâmplă în vie, fapt care a condus la o calitate ridicată a producţiei de struguri, o delimitare precisă şi identificarea soiurilor care se pretează a se cultiva în anumite zone şi locaţii viticole. (sursa: http://oenolog.ro )

Primul vin pe care am avut placerea sa o degust, a fost un Riesling din 2016, perechea lui fiind Mozzarella de la Delaco si frunze de busuioc proaspete. V-am mai povestit cu o alta ocazie ca nu sunt mare fan al vinurilor albe seci, dar am ramas placut surprinsa, si de aceasta data. Primul meu gand legat de Riesling a fost faptul ca ar fi un vin numai bun pentru a fi folosita in mancaruri, in special sosurile pentru preparate din peste sau scoici. Aciditatea lui moderata si aroma de citrice discreta o face perfecta pentru acest scop. As gati cu acest vin , dar nu l-as bea ca a tare, fara un preparat care sa o insoteasca. Mozzarella si busuiocul asociat cu Mirachi Riesling mi s-au parut …slabute. Parca le lipsea ceva. Mozzarella este o branza cu aroma neutra, si din pacate a facut putine eforturi pentru a complementa aromele din vin. Poate mergea mai bine cu el, daca era servita intr-o salata Caprese, cu rosii aromate si otet balsamic.

A doua pereche prezentata a fost bine-cunoscutul Sauvignon Blanc, alaturi de vesnicul lui partener, branza Brie de la Delaco. Este o combinatie familiara pentru mine, Mirachi Sauvignon Blanc fiind un alb usor acid, untuos si revigorant cu note usoare de flori de soc si vita de vie. Din nou am dus dorul strugurilor albi cand am gustat din branza Brie, dar covrigeii Grand Papa au compensat prin fragezime si arome complentare de sare, piper si condimente diverse. As recomanda Mirachi Sauvignon Blanc alaturi de un platou de stridii proaspete si cateva stropi de zeama de lamaie.

Urmeaza o combinatie care m-a incantat si m-a intristat in aceeasi masura: Ammos Blanc este un vin alb sec, ce s-a nascut din combinatia foarte reusita dintre soiurile Sauvignon Blanc + Riesling. Rezultatul? Un vin alb in care simti razele soarelui pe papilele tale gustative, simti nevoia de a o savura intr-o dupa-amiaza blanda pe malul marii, admirand apusul. Cu aromele sale de pepene si banane, si parfumul de caprifoi, este vinul perfect pentru zilele toride. Nu din intamplare face parte din gama vinurilor premium ale cramei Histria.
Nu recomand nici un preparat anume, acest vin este perfect in sinea lui. Cel mult, poate un pepene verde, dulce si parfumat ar fi o gustare ideala, servita alaturi.
Din pacate, branza Camambert din partea celor de la FanBranza.ro servita alaturi de acest vin deosebit, a fost putin cam afectata de temperaturile ridicate, si nu am putut sa o savurez in intregime. Din informatiile ce ne-au fost oferite, va pot spune ca este o branza care la prima vedere, seamana cu branza brie atat ca aspect cat si ca textura. Difera insa, prin aroma persistenta de ciuperci, fata de aroma mai blanda de nuci si al branzei brie. Sunt convinsa ca ar merge superb alaturi de fructe proaspete, precum pere sau struguri. Noi le-am gustat alaturi de covrigeii Grand Papa.

Urmeaza perechea mea favorita de la aceasta degustare: Mirachi FeteascaNeagra Rosé si branza Brie au Bleu + cirese.  
Cum sa va spun… daca ar fi sa ma apuc in secunda a doua sa prepar un Sangria bestial de bun pentru a fi savurata la temperaturile caniculare de afara, acesta ar fi primul vin care mi-ar veni in minte. Nu pot sa spun altfel, decat ca este cel mai aromat si mai gustos Rosé pe care l-am gustat vreodata. Servita usor rece, atat ca parfum cat si ca aroma, vei avea impresia ca bei chintesenta fructelor rosii bine coapte. Cu o aciditate bine integrata, discreta si arome de capsuni, cirese si fragi, este un vin ce reuseste sa captureze cele mai deosebite arome din recoltele de fructe ale verii. Desi se precizeaza ca este un vin versatil ce merge bine in combinatie cu preparate din peste sau fructe de mare, eu l-as bea ca a tare, sincer… sau preparata ca un Sangria., ar fi raiul intr-un pahar.
Branza Brie au Bleu ce i-a fost partener alaturi de cirese dulci, a fost o experienta bine-venita, insa va spun sincer, ca nu mi s-a parut neaparat necesara. Nu ma intelegeti gresit, branza a fost gustoasa, doar ca, repet, eu as savura acest Rosé asa cum este. Nu sunt ‘necesare’ unul altuia pentru a te bucura de ele. Mie imi plac in general combinatiile care merg bine atat impreuna, cat si independente unul de celalalt. Mirachi Feteasca Neagra Rosé si branza Brie au Bleu sunt o astfel de combinatie.
Brie au Bleu este o branza ce pastreaza gustul si textura specifica branzei Brie, insa este imbogatita cu mucegai albastru, fiind o branza de inspiratie nemteasca, aparuta dupa anul 1900 in Normandia. Aromele de ciuperci se resimt mult mai intens, rivalizand intr-o oarecare masura, cu Camambert.



Urmatoarea combinatie a fost cea dintre Ammos Rosé, o combinatie intre Feteasca Neagra si Cabarnet Sauvignon, si Cascavalul Sofia de la Delaco, presarata cu piper rosu. Din nou, pentru mine nu a fost o combinatie foarte reusita. Imi place Cascavalul Sofia, am mai precizat acest lucru intr-un alt aritcol, dar Ammos Rosé 2016 este un vin cu arome intense de grapefruit rosu si pomelo: citric si dulce, desi este un vin sec si cu un parfum foarte proaspat. Nu necesita arome piperate pentru a fi savurata. Cei de la crama Histria o recomanda Ammos Rosé servita alaturi de preparate mediteraneene sau o salata de fructe proaspata. Eu votez pentru cea de-a doua varianta.
Cascavalul piperat, desi gustoasa in sinea lui, mi s-a parut o combinatie stranie de arome: cascaval cu aroma de lapte + piper rosu + vin cu gust intens de citrice. Mergea mult mai bine, dupa parerea mea, cu un Cabarnet Sauvignon mai corpolent.

Ultimul dar nu cel din urma, am incheiat degustarea cu o combinatie de arome ‘tari’: un Merlot din 2016 servita alaturi de faimosul Grana Padano de la Delaco, stropita cu otet balsamic.
Mirachi Merlot a fost, din nou, o premiera pentru mine. Mirosindu-l mi-am dat seama imediat ca este un vin mult mai corpolent si mai acid. Culoarea lui deosebita de rosu rubiniu si aspecte violacee te indeamna sa o admiri. Parfumul intens de fructe negre este coplesitoare pentru simturi. In fiecare strop vei regasi aromele de mure, cirese si coacaze negre, lemn de cedru si stejar. Este un vin rosu cu caracter, ce merge splendid, dupa umila mea parere, intr-un Filet Mignon (da, l-am ales intentionat) cu ciuperci brune proaspete.
Grana Padano a capatat un gust cu totul nou datorita otetului balsamic dulce-acrisor. Destul de reusita ideea. Eu sustin in continuare ca ar merge mai bine alaturi de granule de cafea proaspete.
Nu a fost o combinatie neaparat rea, dar Grana Padano este o branza pe care eu, personal, l-as folosi exlusiv la gatit, cu masura datorita aromei intense de alune si nuci, si a texturii deosebit de fragede.

Trei cuvinte magice:

Mirachi Feteasca Neagra Rosé: Revigorant
Branza Brie au Bleu: Relaxant
Mirachi Feteasca Neagra Rosé si branza Brie au Bleu sunt o combinatie: Armonioasa
Ce-am aflat nou la degustare? Am aflat (pentru ca habar nu aveam inainte) ca se obisnuieste a combina diverse soiuri de struguri pentru a obtine noi sortiente de vinuri. De ex: Sauvignon Blanc + Riesling sau Cabernet Sauvignon + Feteasca Neagra Rosé.



A fost o degustare cu bune si cu rele, dar totusi deosebita. Multumiri celor de la Restaurant Mignon pentru spatiul oferit, celor de la Crama Histria pentru vinurile deosebite si celor de la Delaco + FanBranza.ro pentru branzeturile mereu de calitate.

Astept cu nerabdare degustarea cu numarul 16!

  • Share:

You Might Also Like

0 comentarii